webbanalys

Webbanalys

Det finns en uppsjö av verktyg för att analysera besökarna på din webbplats. Genom att förstå hur dina besökare navigerar och interagerar på webbsidan, kan du förstå och optimera flödet för att uppnå bästa möjliga användarupplevelse. Det kan vara spårning från vilken källa besökaren kommer in på sajten och sedan följa hur personen navigerar mellan olika sidor som leder till ett köp. Andra metoder för webbanalys är heatmaps som visar var besökaren klickar, A/B-testning mellan olika versioner av sidor och analys av sökord så kalla SEO.

Några av verktyg som finns för webbanalys enligt ovan områden är:

Besöksanalys

Google Analytics 4 - GA4

Google Analytics har sedan många år varit defacto-standard när det kommer till analys av trafik på webbplatser. Google har nu stängt ner den tidigare versionen Universal Analytics och helt gått över till GA4.

Google Analytics

Matomo

Matomo är ett open-source verktyg med snarlika funktioner som Google Analytics. Matomo är gratis om du installerar det på din egen server, vilket också gör att du helt kan äga datat som samlas in.

Matomo

Heap

Heap är plattform som ger dig insikter i hur användare interagerar med fin webbsida, online produkt och mobilapp. Det finns fler olika prisnivåer där nivån som är gratis låter dig registrera 10 000 sessioner per månad.

Heap

Microsoft Clarity

Microsofts verktyg för webbanalys heter Clarity. Den samlar in trafik och händelser på sajten, men även heatmaps och spela in sessioner och dela med kollegor.

Microsoft Clarity

Heatmaps

Hotjar

Hotjar är ett av de mest använda verktyger för heatmaps, men har också möjlighet att be användare om feedback till besökarna genom enkäter. De har nu också lagt till en möjlighet att intervjua besökare på sidan, vilket är väldigt hjälpsamt då webbsidan är under utveckling eller behöver optimeras.

Hotjar